fbpx

Veel mensen brengen tegenwoordig hele dagen door achter een beeldscherm. Door de corona periode is 2020 het jaar van thuiswerken geworden. Bij Funqtio zien wij steeds meer cliënten terug met klachten aan het bewegingsapparaat ontstaan door een verkeerde werkhouding en de stress die deze pandemie met zich meebrengt. 

Gezien het de komende week de week van de werkstress is willen wij namens Funqtio hier graag extra aandacht aan besteden. Dit gaan we doen door onderstaande 7 tips voor een gezonde thuiswerkdag. Bij vragen, opmerkingen of meer tips kunt u altijd contact met ons opnemen via de Funqtio sociale media kanalen, website of telefonisch. 

Tip 1 – De werkplek

Om het werk en privé gescheiden te houden is het handig om een vaste werkplek te creëren. Waar zowel gezinsleden, huisgenoten als jijzelf weten dat het tijd voor werk is. Dit hoeft geen specifieke kantoorruimte te zijn, maar zorg er wel voor dat het echt jouw werkplek is. Probeer deze plek zo in te richten volgens ARBO standaarden. Denk hierbij bijvoorbeeld aan scherm op ooghoogte, ellebogen in een hoek van 90graden en voldoende steun in de rug.

Tip 2 – Voldoende beweging

Volgens de Nederlandse Norm Gezond Bewegen is het gewenst tenminste vijf dagen per week 30minuten matig intensieve lichaamsbeweging te hebben. Voor kinderen, jongeren en mensen met overgewicht licht dit aantal op tenminste 60 beweegminuten per dag. Naast dat dit fysiek goede resultaten vormt, zien we meer creativiteit en is bewezen dat er minder depressieve gevoelens ontwikkelen.

Tip 3 – Routine

Nu het thuiswerkleven voor vele een feit is geworden sinds maart is het lastig een dagritme aan te houden. Probeer toch iedere dag de normale gang van zaken aan te houden. Loop even een rondje in huis of neem een warme douche alvorens aan het werk te gaan. Normaal gesproken gaat u ook niet meteen aan het werk zodra u uit bed stapt. Daarnaast is een goede tip om uw haren en kleding te verzorgen alsof u naar uw werk gaat, de bankoutfitten en ongekamde haren zorgen immers niet voor de gewenste kantoorsfeer.

Tip 4 – Ontspanning

 Op kantoor zijn er veel gesprekken met collega’s en/of wandelingen naar de koffie automaat. Thuis doet u dat niet zo snel, deze kleine gesprekken en onderbrekingen zijn juist heel belangrijk. Probeer eens een telefonisch overleg wandelend te plannen, zet een wekker voor pauzes en leg deze verder weg zodat u moet opstaan om hem uit te zetten. Ga tevens voor en/of na de werkdag een stukje wandelen zoals u normaal ook reist naar kantoor.