fbpx

De Corona periode blijft steeds langer duren en iedereen is steeds meer toe aan vrijheid. Helaas! We moeten nog even met zijn allen volhouden. Heb jij tijdens de meerdere lockdowns ook een 300 stappen per dag ritme ontwikkeld? Zeg jij ook non stop tegen jezelf dat je wel weer met bewegen begint zodra alles open is? Dan wordt het nu weer tijd om de draad op te pakken! Niemand wilt immers zodra de terrassen en cafés weer open zijn alle tijd in de sportschool doorbrengen. Zie onderstaande vier stappen hoe jij nu zelfstandig efficiënt en gratis(!) kunt beginnen. 

Stap 1; Voel je vooral niet schuldig over de afgelopen periode. Het is een hectische tijd, met veel veranderingen en beperkingen. We hebben het ook nodig om even volledig af te schakelen en terug naar de basis te gaan. Probeer vanaf nu rustig de draad op te pakken en positief te zijn over de periode die geweest is. 

Stap 2; Probeer een gezonde routine op te pakken. Regelmatige tijden opstaan, eten en stel een haalbaar(!) beweegdoel per dag. Het laatste dat je wilt doen is de doelen zo hoog leggen dat je teleurgesteld wordt indien je deze lat niet kunt halen. 

Stap 3; Schrijf verschillende doelen voor jezelf op en geef hiervoor jezelf een bepaalde tijd. Wanneer je hier hulp voor wilt gebruiken, vraag dan bijvoorbeeld je partner, buurtgenoot, familie of vrienden om mee te doen. 

Stap 4; Download een (gratis) app die je kan helpen met het geven van inzicht in gedrag of het zichtbaar maken van jouw doelen. Zoals bijvoorbeeld de app ‘’Ommetje’’ van de hersenstichting, hierbij maak je (digitaal) een wandeling op afstand, ook nog eens zeer ‘Corona Proof’. Het voedingscentrum heeft ook handige tools om je hierbij te helpen, zoals de eetmeter die zeer inzichtelijk laat zien welke voedingsmiddelen je wel of niet voldoende binnenkrijgt per dag, week of maand. 


Wacht niet op de gelegenheid om te beginnen. 

Beginnen maakt de gelegenheid perfect.

– Alan Cohen –